خانه » جشن » وحدت مسلمانان از نگاه امیر المؤمنين علی علیه السلام
وحدت مسلمانان از نگاه امیر المؤمنين علی علیه السلام

وحدت مسلمانان از نگاه امیر المؤمنين علی علیه السلام

حضرت علی علیه السلام همواره دوستدار وحدت در بین مسلمانان بودند چنانکه در کلامی از ایشان خطاب به ابو موسی اشعری آمده:
( فَاعْلَمْ أَحْرَصَ [النَّاسِ‏] عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص وَ أُلْفَتِهَا مِنِّي أَبْتَغِي بِذَلِكَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ كَرَمَ الْمَآب‏ ) (۱)
پس بدان در امّت اسلام، هيچ كس همانند من وجود ندارد كه به وحدت امّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و به انس گرفتن آنان به همديگر، از من دلسوزتر باشد. من در اين كار پاداش نيك و سرانجام شايسته را از خدا مى‏ طلبم
همچنین ایشان وقتی به فلسفه احکام الهی می پردازند هنگامی که به فلسفه واجب شدن حج میرسند میفرمایند :
(وَ الْحَجَّ تَقْوِيَةً تَقْرِبَةً لِلدِّين) (۲)
‏ وخداوند «حج» را براى نزديكى و همبستگى مسلمانان قرار داد.
حضرت علی علیه السلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم را اینگونه وصف میکنند :
فَصَدَعَ بِمَا أُمِرَ بِهِ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِ رَبِّهِ فَلَمَّ اللَّهُ بِهِ الصَّدْعَ وَ رَتَقَ بِهِ الْفَتْقَ وَ أَلَّفَ بِهِ الشَّمْلَ بَيْنَ ذَوِي الْأَرْحَامِ بَعْدَ الْعَدَاوَةِ الْوَاغِرَةِ فِي الصُّدُورِ وَ الضَّغَائِنِ الْقَادِحَةِ فِي الْقُلُوب.(۳)
پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنچه را كه به او ابلاغ شد آشكار كرد، و پيام‏هاى پروردگارش را رساند. او شكاف‏هاى اجتماعى را به وحدت اصلاح، و فاصله‏ ها را به هم پيوند داد و پس از آن كه آتش دشمنى‏ ها و كينه‏ هاى برافروخته در دل‏ها راه يافته بود، ميان خويشاوندان يگانگى بر قرار كرد.
حضرت پیامبرصلی الله علیه وسلم راعامل به گسترش وحدت معرفی میکند.
ایشان در موارد مختلف برتری صلح برجنگ را گوشزد میکردند چنانچه در نهج ابلاغه به افشا گری جنگ صفین میپردازند و میفرمایند :
آغاز كار چنين بود كه ما با مردم شام ديدار كرديم، كه در ظاهر پروردگار ما يكى، و پيامبر ما يكى، و دعوت ما در اسلام يكى بود، و در ايمان به خدا و تصديق كردن پيامبرش، هيچ كدام از ما بر ديگرى برترى نداشت، و با هم وحدت داشتيم جز در خون عثمان كه ما از آن بر كناريم.
پس به آنان گفتيم: بياييد با خاموش ساختن آتش جنگ، و آرام كردن مردم، به چاره جويى و درمان بپردازيم، تا كار مسلمانان استوار شود، و به وحدت برسند، و ما براى اجراى عدالت نيرومند شويم. امّا شاميان پاسخ دادند: «چاره‏اى جز جنگ نداريم»(۴)
ایشان علت پیروزی ملت ها را دراجتناب از تفرقه و جدایی و بر وحدت و همدلى همّت گماشتن میدانند و در مقابل علت شکست ملت ها را كينه توزى با يكديگر،و پركردن دلها از بخل و حسد و به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن، و دست از يارى هم كشيدن میدانند.(۵)
حضرت علت صبر کردن در مقابل توطئه ی ناکثین را فقط یک چیز میدانند وآن چیزی جز احساس خطر براى وحدت اجتماعى مسلمین نیست.(۶)
امیدواریم خداوند متعال وحدت را همواره بین جوامع اسلامی برقرار کند و در پایان اشاره ای به دعایی از حضرت میکنیم که ایشان این دعا را میفرمودند از براى خود و همه دوستان و دشمنان خود از مسلمانان :
الّلهمّ احقن دمائنا و دمائهم و أصلح ذات بيننا و بينهم و أنقذهم من ضلالتهم حتّى يعرف الحقّ من جهله و يرعوى عن الغىّ و الغدر من لهج به.(۷)
خداوندا نگه دار خونهاى ما را و خونهاى ايشان را، و اصلاح کن ميانه ما و ميانه ايشان را، و اصلاح کن برهان ايشان را از گمراهى ايشان، تا اين كه بشناسد حق را كسى كه نداند آن را، و بر گردد از گمراهى و بى‏وفائى كسى كه حريص بود بآن.

۱) نامه ۷۸ نهج البلاغه
۲) حكمت ۲۵۲ نهج البلاغه
۳) خطبه ۲۳۱ نهج البلاغه
۴) نامه۵۸ نهج البلاغه
۵) نهج البلاغة-ترجمه دشتى ص ۳۹۳
۶) نهج البلاغة-ترجمه دشتى ص ۳۲۳
۷) شرح آقا جمال الدين خوانسارى برغررالحكم ج‏۲ ص۱۵۰

درباره‌ی ali mehri

cloobDonbalerLinkPadTwitterFacebookyahoo

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد