خانه » جشن » در محضر امام حسن عسکری علیه السلام
در محضر امام حسن عسکری علیه السلام

در محضر امام حسن عسکری علیه السلام

یازده حدیث از امام حسن عسکری علیه السلام

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
عَلاماتُ الْمُؤْمِنينَ [المؤمن] خَمْسٌ: صَلاةُ الاْءحْدى وَالْخَمْسينَ، وَ زيارَةُ الْأرْبَعينَ، وَ التَّختُّمُ بِالْيَمينِ، وَ تَعْفيرُ الجَبينِ، وَ الْجَهرُ بِبسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحيمِ؛
نشانه‏هاى مؤمنان (شيعيان) پنج چيز است:
۱ ـ پنجاه و يك ركعت نماز (نمازهاى واجب و مستحب روزانه)؛
۲ ـ زيارت اربعين؛
۳ ـ انگشتر به دست راست داشتن؛
۴ ـ پيشانى را (در سجده) بر خاك نهادن؛
۵ ـ بسم الله الرحمن الرحيم را (در نمازها) بلند گفتن.
[مصباح المتهجد: ۷۸۸]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
قَدِمَ جَماعَةٌ فَاسْتَأْذَنُوا عَلىَ الرِّضا عليه‏السلام وَ قالُوا: نَـحْنُ مِنْ شيعَةِ عَلىٍّ عليه‏السلام، فَمَنَعَهُمْ أيّاما ثمّ لَمّا دَخَلُوا قالَ لَهُمْ: وَيْحَكُمْ اِنَّما شيعَةُ عَلىٍّ أميرِالْمُؤْمِنينَ عليه‏السلام اَلْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ سَلْمانُ وَ أبُوذرٍّ وَ الْمِقْدادُ وَ عَمّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ‏اَبى‏بَكْرٍ اَلَّذينَ لَمْ‏يُخالِفُوا شَيْئا مِنْ أوامِرِهِ؛
گروهى خدمت امام رضا (عليه‏السلام) رسيدند و اجازه ورود خواستند و گفتند: ما از شيعيان على (عليه‏السلام)هستيم. امام چند روز اجازه ورود نداد . سپس (بعد از چند روز اجازه گرفته و) داخل شدند. امام (عليه‏السلام) به آنان فرمودند: واى بر شما! شيعه اميرمؤمنان على(عليه‏السلام) امام حسن و امام حسين (عليهما‏السلام) و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و محمد بن ابى بكر هستند كه با هيچ يك از فرمانهاى على (عليه‏السلام) مخالفت نكردند.
[سفينة البحار: ج ۴ ص ۵۵۱]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ عَلَى الْفرائِضِ، أزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أشَدُّ النّاسِ إجْتِهادا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ؛
پارساترين مردم كسى است كه در موارد شبهه توقف كند، عابدترين مردم كسى است كه در برپايى واجبات، استوار باشد، زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك كند، كوشاترين مردم شخصى است كه گناهان را رها كند.
[بحارالانوار: چ ۷۸ ص ۳۷۳ ح ۱۸]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما اَلْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِى أمْرِ اللّهِ؛
عبادت به روزه و نماز زياد نيست، بلكه عبادت، زياد فكر و انديشه كردن درباره كار و امر خداست.
[بحارالانوار: ج ۷۸ ص ۳۷۳ ح ۱۳]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
وَاعْلَمْ اَنَّ لِلسَّخاءِ مِقْدارا، فَاِنْ زادَ عَلَيْهِ فَهُوَ سَرَفٌ، وَاَنَّ لِلْحَزْمِ مِقدارا، فَاِنْ زادَ عَلَيْهِ فَهُوَ تَهَوُّرٌ… ؛
جود و بخشش حدّ و مرزى دارد. اگر از آن حد بگذرد اسراف به شمار مى‏آيد، و دور انديشى و احتياط هم اندازه‏اى دارد، اگر از آن تجاوز كند بى‏باكى است.
[اعلام الدين: ۳۱۳٫]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
عَلَيْكَ بِالإقْتِصادِ وَ إيّاكَ وَ الإسْرافَ؛
بر تو باد به ميانه‏روى و اعتدال و پرهيز از ولخرجى و اسراف. نكته : اقتصاد، حدّ اعتدال ميانه اسراف و بخل است.
[احقاق الحق: ج ۱۲ ص ۴۶۷]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
لاتُكْرِمِ الرَّجُلَ بِما يَشُقُّ عَلَيْهِ؛
هيچ كس را به گونه‏اى احترام نكن كه او را به رنج و مشقّت بيفكند. نكته : تكلّف، زندگيها را تلخ و رابطه‏ها را غير صميمى مى‏سازد.
[بحارالانوار: ج ۷۸ ص ۳۷۴ ح ۳۴]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
ما تَرَكَ الحّقَ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ وَ لاأَخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ؛
هيچ با عزّتى حق را رها نكرد مگر اينكه خوار و ذليل شد، و هيچ خوار و ذليل حق را نگرفت مگر اين كه عزّت يافت.
[بحارالانوار: ج ۷۸ ص۳۷۴ ح ۲۴٫]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
حُبُّ الأبْرارِ لِلأبْرارِ ثَوابٌ لِلأبْرارِ، وَ حُبُّ الفُجّارِ لِلأبْرارِ فَضِيلَةٌ لِلأبْرارِ، وَ بُغْضُ الفُجّارِ لِلأبْرارِ زَيْنٌ لِلأبْرارِ، وَ بُغْضُ‏اْلأبْرارِ لِلْفُجّارِ خِزْىٌ عَلَى‏الفُجّارِ؛
محبت خوبان با همديگر براى خوبان پاداش دارد، و محبت تبهكاران نسبت به خوبان براى خوبان فضيلت است، و دشمنى تبهكاران با خوبان زينت براى خوبان است و دشمنى نيكان با تبهكاران مايه خوارى تبهكاران است.
[بحارالانوار: ج ۷۸ ص۳۷۲ ح ۸]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
مِنَ الْفَواقِرِ التّىِ تَقْصِمُ الظَّهْرَ، جارٌ إنْ رَأى حَسَنَةً أَطْفَأَها وَ اِنْ رَأى سَيِّئةً أَفشاها؛
يكى از مصيبت هاى كمرشكن، همسايه‏اى‏است كه چون خوبى را ببيند روى آن سرپوش مى‏گذارد و اگر بدى ببيند آن را افشا مى‏كند.
[تحف العقول: ۴۸۷]

امام عسكرى (عليه‏السلام) فرمودند:
مِنَ الْجَهْلِ الضِّحْكُ مِنْ غَيْرِ عَجَبٍ؛
خنده بى‏ جهت و بدون تعجّب نشانه جهل و نادانى اسـت.
[تحف العقول: ۴۸۷]

درباره‌ی صراط

cloobDonbalerLinkPadTwitterFacebookyahoo

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد